Стаття
«Формування креативної особистості
через пошуково-дослідну роботу на заняттях позашкілля»
Т.В. Богатир
Методист Сторожинецького ЦЕНТУМ
Основними формами залучення школярів до пошукової та дослідницької діяльності є: участь у роботі наукових гуртків, товариств, клубів, творчих лабораторій, індивідуальна та групова робота гуртківців над науково-дослідницькими проектами. Форми проведення: учнівські конференції, семінари, зльоти, конкурси-виставки пошукових та дослідницьких робіт, навчальні екскурсії, експедиції, участь у віртуальних конкурсах, робота сезонних наукових шкіл, оздоровчих науково-практичних таборів у канікулярний час.
Творчість не може з’явитися на порожньому місці, її треба культивувати. Кожна дитина є неповторною і водночас індивідуальною. Тому застосовувати одні і ті ж методи та форми навчання до всіх учнів класу не можна. Варто звертатися до особистісно-орієнтованих технологій. Зміст яких полягає у створенні ситуації творчої переробки, узагальнення, експериментування та пошуку. Тут дитина потрапляє у рівноправну позицію з педагогом та отримує можливість проявляти самостійність мислення, незалежність та здатність до вибору. Творчий потенціал є універсальним історично еволюційним чинником, який дає людині змогу змінювати довколишнє середовище та своє життя.
У Філософському словнику дається таке визначення творчості: «Творчість – процес людської діяльності, що створює якісно нові матеріальні і духовні цінності». Творчість – суто людська діяльність. Природа творчої діяльності, її механізми індивідуальні мають різні варіації творчого процесу і різні прояви творчості. Здібність і творчість оцінюється головним чином за оригінальністю. Творчість – це сукупність різних здібностей людини.
Під творчими здібностями школярів розглядається сукупність властивостей і якостей особистості, які дозволяють здійснювати пошук, використовуючи при цьому нестандартні засоби, здогадку розв’язувати інтелектуальні проблеми з установкою на відкриття нового, невідомого, для себе. До того ж, здібності до творчості – універсальна здібність особистості. Універсальність її полягає в тому, що сформовані її компоненти в будь-якому виді творчості, наприклад, художньому, ігровому тощо, можуть проявлятися й здобувати свій подальший розвиток в інших видах творчої діяльності. Існує безліч інтерактивних технологій, за допомогою яких можна розвивати творче мислення та пізнавальну активність, сприяти формуванню навчально-пізнавальної та дослідницької компетентностей юннатів.
Однією з форм дослідницької технології та розвитку творчого потенціалу школяра є учнівська конференція.
Мета застосування – набуття гуртківцями досвіду дослідницької роботи в пізнавальній діяльності; об’єднати розвиток їх інтелектуальних здібностей, дослідницьких умінь і творчого потенціалу й на цій основі формувати активну, компетентну, креативну особистість.
Пошуково-дослідна діяльність є найбільш ефективною ланкою у переході від навчальної діяльності до науково-дослідної, тому що містить у собі майже всі компоненти наукового пошуку та створення нового продукту з ознаками дослідницької роботи, спираючись на здобуті раніше знання, та розвиває навички й уміння для подальшої наукової діяльності.
Готуючи дітей до учнівської конференції, можна вирішити низку спеціальних педагогічних завдань:
• використати дослідницькі методі у вивченні навчальної програми;
• застосувати дослідження під час ознайомлення вихованців із окремими явищами, процесами, фактами;
• допомогти дітям у засвоєнні комплексу дослідницьких заходів, формувати їхні дослідницькі уміння та навички;
• прищеплювати дітям інтерес до навчальних і наукових досліджень;
• збагачувати творчі спроможності дітей на основі формування їхнього дослідницького досвіду;
• вивчати та аналізувати індивідуальні особливості формування дослідницького досвіду вихованців, його впливів на їх інтелектуальний розвиток і виховання;
• освоєння керівником дослідницького підходу до розкриття змісту програми гуртка, до розподілу часу на вивчення окремих тем і розділів навчально-виховного плану, до встановлення міжпредметних зв’язків, поглиблення знань, здобутих на уроках загальноосвітньої школи, до вибору доцільної методики організації дослідницько-пізнавальної діяльності дітей.
Таким чином, розвиток креативної особистості – це процес прогресивних змін, які відображаються у кількісних, якісних і структурних перетвореннях особистості як цілісної системи і полягає в керованому розвитку її творчих здібностей шляхом пробудження інтересу до творчої діяльності, оволодіння методами творчого отримання знань, формуванням індивідуального стилю творчої поведінки. Особливо актуальною є проблема вдосконалення форм та методів роботи зі старшокласниками, оскільки старший шкільний вік характеризується активним розвитком пізнавальних і творчих здібностей, становленням наукового світогляду, професійним самовизначенням вихованця. Дослідницька діяльність – вища форма самоосвітньої діяльності гуртківця.
Сучасний керівник гуртка не тільки сам стає дослідником, а й організовує дослідницьку діяльність гуртківців. Вона допомагає забезпечити активну пізнавальну діяльність дітей, залучає до пошуку вирішення складних, проблемних питань, актуалізуючи знання, виробляючи навички аналізу, уміння абстрагувати, робити висновки, узагальнювати. Готуючи, організовуючи, проводячи дослідницьку діяльність дітей на заняттях гуртка, педагог стимулює творчу активність, емоційне сприйняття, залучає їх у наукову роботу, навчає самостійний пошук нестандартних рішень, що виникли. Тому в сучасному позашкіллі прийомам організації дослідницької діяльності вихованців повинна приділятися особлива увага і найперша ступінь самореалізації у колективі ровесників. А керівник поступово і методично формує дослідницькі навички, здійснює контроль за виконанням вихованцями дослідницьких робіт, проводить консультації.
Для організації пошуково-дослідницької роботи необхідно дотримуватись послідовності дій:
1. Поміркувати над темою, визначити основну думку майбутньої роботи.
2. Ознайомитись з рекомендованою літературою.
3. Добрати матеріал, звернувши увагу на ті факти, які будуть цікаві аудиторії, зробити певні виписки.
4. Скласти робочий план і відповідно до нього систематизувати відібраний матеріал.
5. Виділити терміни, незнайомі слова, приготуватися до їх пояснення.
6. Записати текст, дбаючи про мовне оформлення.
7. Оформити титульний лист згідно вимог положення конкурсу.
Готуючись до виступу на учнівській конференції:
1. Написати весь текст доповіді, а потім прочитати його вголос перед умовними слухачами.
2. Кілька разів прочитати, а потім виголосити по пам’яті, інколи заглядаючи в записи.
3. Підготувати лише коротенькі записи, тези.
4. Виступати без будь-яких записів на конференції.
5. Врахувати всі зауваження та пропозиції комісії.
6. Готуватись до захисту роботи на конкурсних заходах.
Таким чином, дотримуючись системи роботи з організації дослідницької діяльності дітей, керівник виконує соціальне замовлення суспільства – формує конкурентоспроможну особистість.