Методичні
рекомендації по створенню, функціонуванню та виконанню практичних робіт на
екологічній стежині.
Навчальна екологічна стежка - спеціально обладнана в освітніх цілях природна територія, на якій створюються умови для виконання системи завдань, які організовують діяльність учнів в природному оточенні.
Основна мета стежок природи - у взаємозв'язку трьох компонентів: навчання, виховання і відпочинку. При цьому в задачу навчання входить розширення природничого кругозору відвідувачів, а виховання спрямоване, за словами одного з учених , на «формування у відвідувачів стежки почуття любові до природи, зацікавленості в її збереженні, особистої відповідальності кожного за її долю».
Призначення навчальної екологічної стежки - створити умови для виховання екологічно грамотних людей, для формування високої культури поведінки людини в навколишньому середовищі. По суті, екологічна стежка - це навчально - просвітницький кабінет у природних умовах, що дає можливість наочно продемонструвати, як же впливає діяльність людини на навколишнє середовище, оцінити результати такої діяльності.
Вимоги до створення навчальної екологічної стежки
1. Маршрут стежки повинен відповідати її призначенню та враховувати умови даної місцевості;
2 . Стежка повинна бути розташована в місцевості, доступній в транспортному відношенні, добре відвідуваною місцевим населенням ;
3 . Маршрут прокладати за вже сформованою дорожньо - стежкової мережі;
4 . Стежка має проходити по красивій місцевості, задовольняти естетичні та пізнавальні потреби;
5 . Стежка повинна нести інформацію: пізнавальну (натуральні об'єкти: види рослин і тварин, форми рельєфу, грунтів, гірські породи та інші елементи живої та неживої природи); просвітню (елементи антропогенного ландшафту) і розпорядчу (гасла, заклики, правила, покажчики, нанесені на щитах і знаках).
На екологічній стежці можуть бути створені мікрозаказники для комах, ділянки з штучними гніздами і годівницями для птахів, геоботанічні майданчики. Можна закласти в зоні маршруту серію ботанічних майданчиків, висадивши на них лікарські, рідкісні та зникаючі види рослин, характерні для даної місцевості, обладнати показове місце для відпочинку з багаттям із знятим дерном.
План основних робіт по створенню навчальної екологічної стежки
1. Прокладання маршруту навчальної екологічної стежки;
2. Складання переліку екскурсійних об'єктів:
- складання схеми стежки, перерахування на місцевості наявних об'єктів;
- виготовлення додаткових об'єктів;
3. Оформлення навчальної екологічної стежки.
- Інформаційні дошки із зазначенням стоянок маршруту;
- Інформаційні щити (правила поведінки на ЕС, карта-схема ЕС, гасла) .
- Обладнання рекреаційної зони (лавки, обладнані місця вогнищ, гойдалки) .
- Встановлення екологічних знаків і покажчиків .
4. Підготовка екскурсоводів
- Складання плану проведення екскурсій;
- Написання рефератів з екскурсійним об'єктами;
- Навчання екскурсоводів - учнів;
- Складання путівника (буклету ) за стежиною.
5. Оформлення документації по ЕС.
- Паспорт;
- Карта-схема;
- Правила поведінки;
- Реферати;
- Альбом-розкладачка.
6. Використання навчальної екологічної стежки в екологічному вихованні школярів та мешканців мікрорайону.
Паспорт на екологічну стежину
1. Місцерозташування
2. Проїзд
3. Землекористувач
4. Наявність постанови органів влади про створення екологічної стежки
5. Призначення екологічної стежки (просвітництво, навчання, виховання з питань навколишнього середовища)
6. Короткий опис меж маршруту (орієнтири на місцевості та відстань між ними по всій довжині стежки)
7. Опис екскурсійних об'єктів на маршруті
8. Режим використання:
- види і характер використання
- обмеження (заборона)
9. Необхідні заходи: зміцнення дорожньо - стежкового покриття, обладнання щитів і знаків і т.д.
10. Шефство закладу
11. Маршрут розроблено...
12. Додаток
13. Карта-схема маршруту;
14. Опис екскурсійних об'єктів
15. Консультанти:
16. Науковий керівник.
Форми роботи школярів на навчальній екологічній стежці
Пошуковий напрямок розвивається з початку робіт учнів по створенню екологічної стежки, вибору її маршруту - індивідуальні завдання з підбору матеріалу для екостежок. Подальша робота - з організації нових зупинок на створеній стежці.
З пошуковим напрямком дуже тісно пов'язаний інвентаризаційний напрямок, що включає в себе такі форми роботи: виявлення та опис пам'яток природи на маршруті стежки, визначення місцезнаходження рідкісних рослин і тварин і т.д.
Пізнавально - дослідницький напрямок має місце, коли вже остаточно визначено маршрут, зупинки. Даний напрямок включає в себе такі форми: робота з дослідною темою, пов'язаної із створенням стежки (маршрутом, зупинками на ньому); вивчення природних комплексів, розташованих на маршруті; фенологічні спостереження; експериментальна робота і т.д. Ця робота вимагає певного обсягу знань і умінь, які учні отримують у процесі систематичних занять у гуртку та виконання практичних завдань на місцевості.
Практичний напрямок, що включає в себе: оснащення стежки (вогнище, бівуак, годівниці і т.д.), виготовлення щитів, огорожа мурашників, підсадка дерев, лікарських і рідкісних рослин та ін.
Пропагандистський напрямок. Дана робота різноманітна за своїми формами: організація екскурсій на стежці; пропаганда навчальної екологічної стежки через друк, радіо, телебачення, проведення масових позакласних краєзнавчих заходів.
Але основна спрямованість - масове екологічне навчання через екскурсії та масові позакласні заходи з використанням стежки: туристичні зльоти, зльоти слідопитів, краєзнавчі ігри, змагання.
Екологічна стежка на пришкільній території
У більшості випадків екологічні стежки організують у природних ландшафтах, природних фітоценозах. Міські ж діти, в більшості своїй, не мають такої можливості. Разом з тим, територія будь-якого дитячого закладу, міський парк можуть стати місцем створення екологічної стежки.
Під час екскурсій, які проводять самі школярі, об'єктами їхніх розповідей і спостережень можуть бути самі звичайні дерева, чагарники , квітково -декоративні рослини. Уздовж маршруту розвішують годівниці для птахів, пташині будиночки.
На жаль, в даний час неможливо встановити на стежці інформаційні щити: це досить дорого і недовговічно, у зв'язку з варварським до них ставленням. Тому використовуються листівки. Тексти, написані на папері і запечатані в поліетиленові пакети, розвішують на рослинах. У листівках містяться відомості про життя об'єктів стежки, висловлювання про природу, вірші, звернення з приводу охорони природи .
Ось кілька прикладів листівок:
«Людина, яка розуміє природу, шляхетніша , чистіша. Вона не зробить поганого вчинку. Вона пройшла душевний університет» (Л. Леонов)
«Якщо кожна людина на шматку своєї землі зробила б все, що вона може, яка б прекрасна була б земля наша» (А. Чехов)
«Весь величезний світ кругом мене ... сповнений невідомих таємниць. Я їх буду відкривати все життя, тому що це найцікавіше, найбільш захоплююче заняття у світі» (В. Біанкі)
Перед початком екскурсії екскурсанта вчать правилам ходіння по стежці, нагадавши народну мудрість: «Одна людина пройде - залишить слід , сто - стежку, а тисяча - пустелю». Щоб не перетворити територію ділянки в пустелю, слід ходити стежками і доріжками. У процесі проведення екскурсії використовуються невеликі етикетки - номерки (фанерка розміром 12х10 см на кілочку довжиною 25-30 см). Вони пофарбовані білою фарбою, а по ній написані цифри (червоного, синього, зеленого кольору). Їх розставляють по ходу екскурсії на місцях зупинок поблизу якого-небудь об'єкта, а потім збирають.
У зміст екскурсій включаються відомості не тільки про рослини і тварин, а й про їх взаємозв'язок, про єдність людини і природи, проблеми взаємини людини з природою. По ходу розповіді використовуються художній опис природи в прозі і віршах, висловлювання великих людей. Все це допоможе краще побачити красу навколишнього світу, пробуджує у дітей приємні емоції і почуття дбайливого ставлення до живого.
Приклади можливих стоянок на екологічній стежці
Стоянка № 1 Мікрозаказник біля школи. У ньому можна познайомити дітей із основними породами дерев чагарників у районі. Потім також розповідають школярам про те, коли і з якою метою була влаштована ця стежка.
Стоянка № 2 Водойма. Сюди проводяться екскурсії «Життя у водоймі» для учнів III класу, «Членистоногі» - для учнів VII класу, «Природні біоценози » - для учнів Х класу.
Стоянка № 3 Природний грунтовий покрив ( «Грунтовий розріз»). Тут проходять екскурсії з природознавства, географії .
Стоянка № 4 Луки , чагарники. Тут проводять найрізноманітніші екскурсії для учнів початкових класів. « Рослинна співтовариство» - для учнів VI класу, « Сезонні явища в природі» - для учнів III , V класів, «Природні біогеоценози» - для учнів Х класу. І інші стоянки.
На відміну від навчально-виховної стежки в природі протяжність її невелика, всього 350 метрів. На стежці сім зупинок. Починається екскурсія з куточка України - березового гаю. Тут діти дізнаються про значення природи в житті людини, про вплив людини на природу, про необхідність зелених насаджень у містах та населених пунктах, про те, що можуть зробити школярі з озеленення міста.
Зупинка «Ділянка біометоду». Вона знайомить з біологічними методами боротьби з комахами-шкідниками, тут розвішано 15 шпаківень, охороняються 6 мурашників, використовуються клейові пастки, ловчі пояси.
Зупинка «Птахомісто» , знайомить дітей з питаннями охорони рідкісних, зникаючих видів птахів.
Зупинка «Мурашник», на ній учні дізнаються про користь рудих лісових мурах, про способи охорони корисних комах.
Зупинка «Червоний зошит» , на ній діти вирощують ковилу, чистотіл, ірис жовтий та інші рослини.
Зупинка « Квітковий годинник». Це невелика клумба , де в певному порядку висаджені цикорій, шипшина, петунія, портулак, березка, мак, малинівка, а в центрі - «квітка Сонця» - соняшник . Це - квітковий годинник.
Зупинка «Зелена аптека». На ділянці лікарських рослин представлені такі види: подорожник, чистотіл, м'ята, календула, ромашка аптечна, горець пташиний, обліпиха, горобина звичайна, шипшина.
У сирому місці на ділянці можна в будь-який час знайти в грунті дощових черв'яків і грунтових комах. Тут встановлений щит «Черви - перші орачі Планети». На цій зупинці розповідається про значення дощових черв'яків і грунтових комах у грунтоутворенні та поліпшенні структури грунту .
Є на цій маленькій «стежинці» і «галявинка чудес» , де зі старих коренів і спиляних дерев учні оформили місце для відпочинку, де можна дізнатися , як , здавалося б , з непридатних матеріалів виготовити естетичні вироби .
Екскурсії по стежці проводяться навесні і восени. На стежці ведуться фенологічні спостереження за поведінкою птахів і мурах, вегетацією рослин , створюються паспорти на рослини «Червоної книги».
Правила поведінки на екологічній стежці
1. Учасники екскурсії йдуть групою за керівником, не обганяючи його і не розтягуючись довгим ланцюжком .
2. Розмови під час екскурсії неприпустимі, питання керівнику слід задавати упівголоса.
3. Запам'ятовуючи найбільш типові рослини, не слід їх збирати. Краще записувати їх назви та відмінні ознаки, замальовувати зовнішній вигляд в записній книжці.
4. Спостерігаючи за тваринами (метеликами, жуками, земноводними), не слід їх ловити .
Забороняється :
- Забруднювати природне середовище;
- Ламати дерева, витоптувати рослини ;
- Турбувати тварин , розоряти пташині гнізда.
Необхідно :
- Ходити стежками, зберігати рослини;
- Підгодовувати і оберігати птахів.
Орієнтовна тематика бесід на екологічній стежці для старших школярів
№ |
Теми екскурсій |
Час,хв |
||
1 |
Корисні комахи лісопарку - сонечка , жужелиці |
5 |
||
2 |
Біологічні методи боротьби з шкідниками городу та лісу |
5 |
||
3 |
Мурахи - друзі лісу |
5 |
||
4 |
Допоможемо комахам |
5 |
||
5 |
Комахи України під охороною |
5 |
||
6 |
Різноманіття комах України |
5 |
||
7 |
Лікарські рослини України |
5 |
||
8 |
Рідкісні та зникаючі рослини України |
5 |
||
9 |
Рослини - індикатори грунту |
5 |
||
10 |
Правила поведінки в природі |
3 |
||
11 |
Екологічні проблеми грунту |
4 |
||
12 |
Ліс - складова частина біосфери |
5 |
||
13 |
Людина і ліс |
2 |
||
14 |
Класифікація лісів поверхи лісу |
5 |
||
15 |
|
3 |
||
16 |
мішані ліси |
3 |
||
17 |
|
3 |
||
18 |
Мохово-лишайниковий |
6 |
||
19 |
|
10 |
МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖИНИ
Навчальна екологічна стежка - це різновид організаційного маршруту на місцевості для проведення навчальної та пропагандистської роботи з питань охорони природи, створення умов для виховання екологічно грамотної культури поведінки людини в навколишньому середовищі.
Це найбільш спеціалізовані з метою навчання маршрути в природі. Їх протяжність до 2 км з розрахунку проведення навчальних екскурсій до 3 годин.
Такі стежки розраховані, насамперед, на використання учнями, тому повинні бути легкодоступні, і знаходиться в зелених зонах поблизу населених пунктів.
Тривалість екскурсій буде залежати від складу групи, від мети екскурсантів. Наприклад, можуть проводитися ознайомчі екскурсії на частинах навчальної стежки тривалістю 40-50 хв. для дітей молодшого віку.
Для дітей старшого віку можна проходити весь маршрут стежки, вивчаючи, досліджуючи всі екскурсійні об'єкти,що цікавлять.
Таким чином, тривалість екскурсії визначається загальною протяжністю маршруту, набором об'єктів, які включаються у вивчення або ознайомлення
Екологічна стежка розрахована на організовані навчальні групи педагогів, вихователів та учнів шкіл.
Педагоги , вихователі на такий стежці набувають досвіду освітньо-виховної роботи з дітьми в природних умовах.
Учні можуть вивчати об'єкти та явища природи, ознайомитися з багатством і різноманітністю місцевої флори і фауни, з різними типами біогеоценозів - водоймою, лісом , луками і т. д. Крім цього, можуть вивчати антропогенний вплив на об'єкти природи, на співтовариства.
Цілі екологічної стежини
розширювати елементарні відомості про об'єкти, процеси та явища навколишньої природи;
навчити бачити, помічати різні прояви антропогенного фактору, які можна спостерігати в зоні маршруту стежки, і вміти комплексно оцінювати середовище;
сприяти вихованню екологічної культури поведінки людини, як частини загальної культури взаємин людей один з одним, так і ставлення людини до природи.
Завдання екологічної стежини:
екологічне навчання і виховання;
відпочинок відвідувачів;
збереження природи в прилеглій зоні.
При виборі маршруту екологічної стежки доцільно враховувати основні умови, такі як:
- привабливість:
- краса ландшафту - естетична виразність навколишнього ландшафту;
- кожна стежка повинна бути не схожа на інші ;
- стежка не повинна бути монотонною.
- маршрут стежки вибирається з урахуванням рішення навчально - виховних завдань з питань раціонального природокористування .
Таким чином, при виборі маршруту враховується привабливість навколишнього ландшафту, чергування відкритих просторів з лісовими стежками. Тривалі ділянки з монотонними однотипними природними спільнотами стомлюють, роблять маршрут нецікавим.
Доступність:
- необхідно, щоб стежка розташовувалася порівняно недалеко від населеного пункту і щоб до її початку вели гарні під'їзні дороги: відвідувач не повинен відчувати фізичної та нервової втоми до того моменту, як він зробить перший крок по стежці ;
- траса стежки не повинна представляти великої небезпеки або складності проходження, щоб фізична втома не знищила здатності насолоджуватися пейзажем, прагнення до пізнання, сприйнятливості до виховання ;
- достатня відвідуваність зони маршруту стежки місцевим населенням.
Інформативність:
Інформаційна ємність маршруту - здатність задовольняти пізнавальні потреби людей в області географічних, біологічних, екологічних та інших проблем.
Поряд з привабливістю стежка повинна бути інформативною : пізнавальною та просвітницькою. Вона повинна впливати на емоції, інтелект і волю слухача.
Натуральні об'єкти виступають зоровим чином для повідомлення переважно пізнавальної інформації . Це види рослин, тварин, форм рельєфу та інші елементи живої та неживої природи. Саме вони піддаються найбільшому впливу з боку людини, тому важливе значення у підвищенні екологічної грамотності відвідувачів стежки має знайомство їх із законами живої природи, дія яких і забезпечує збереження екологічних умов життя в навколишньому середовищі.
Вивчення видового різноманіття прямо відповідає виконанню вимог навчальної програми з біології . Тут важливе значення має правильний підбір видів, які виступають предметом самостійних навчальних досліджень або включаються в розповідь екскурсовода .
При виборі маршруту стежки необхідно прагнути до того, щоб маршрут охопив не лише унікальні, а й типові об'єкти місцевої природи, різноманітні типи лісу, луки, водойми, характерні форми рельєфу.
В якості зорового образу використовувалися елементи антропогенного ландшафту. Це різноманітні транспортні дороги, лінії електропередачі, сільськогосподарські угіддя, пасовища, пам'ятки історії.
Спираючись на ці реальні прояви людської діяльності, можна розповідати про характер природокористування, виникаючих проблемах охорони навколишнього середовища, шляхи і способи вирішення цих проблем.
Обладнання та оформлення екологічної стежки:
Обладнання екологічної стежки починається зі складання картосхеми, на якій позначаються об'єкти, наявні на місцевості.
Попередньо обстежується маршрут стежки, виявляються місця установки інформаційних щитів, екологічних знаків і покажчиків.
Вони повинні бути естетично привабливими і допомагати організовувати рух відвідувачів за маршрутом.
Можна використовувати такі типи інформаційних текстів і знаків:
- загальний покажчик і схема стежки;
- правила поведінки на природі;
- гасла і заклики;
- відомості про окремі природні об'єкти і явища;
- відомості про пам'ятки природи, розташовані в зоні стежки;
- поетичні тексти, малюнки про ставлення людини до природи;
- екологічні дорожні знаки і покажчики .
Екологічна стежка діє в основному тільки в літній сезон. За її маршрутом проводяться екскурсії для учнів шкіл, дітей, відпочиваючих в літніх таборах.
Екологічні стежки необхідно використовувати і в інші сезони року для демонстрації природних явищ (льодостав, льодохід і тд. ), для ведення фенологічних спостережень, для індивідуальних досліджень.
Одним із заходів з охорони природи на стежці є її обладнання. Не можна забувати також про підвищеної комфортності шляху і забезпеченні безпеки мандрівників. Для навчальних екологічних стежок обладнання та заходи щодо її благоустрою не надто складні.
Основні види робіт по створенню навчальної екологічної стежки:
Обвуглені плями кострищ руйнують природне середовище. Їх особливо багато в зонах неорганізованого відпочинку. Більшість любителів посидіти біля багаття не володіють навичками обладнання вогнища і подальшого відновлення грунту на місці горіння вогню. Цей важливий елемент екологічної культури поведінки в природі важливо всіляко пропагувати на маршруті стежки. У зоні маршруту стежки потрібно обладнати показове місце відпочинку з вогнищем.
Правила поведінки на екологічній стежці
З метою збереження природного середовища та забезпечення комфортності відпочинку інших відвідувачів кожен учасник на стежці зобов'язаний підкорятися певним правилам:
1. У всьому слухатися екскурсовода
2. забороняється зривати будь-які наземні і водні рослини, а не тільки охоронювані; сокири та пилки можна використовувати тільки на багатоденних маршрутах у малообжитих районах ;
3. на паливо йдуть тільки сухостій і сушняк, а на підпал - дрібні сухі гілки або суха береста ( але не з живих дерев);
4. палити і розводити вогнища можна тільки в спеціально відведених місцях ;
5. рух по стежках має проходити по можливості без зайвого шуму, щоб не викликати занепокоєння у тварин, тому не можна брати з собою радіоприймачі та магнітофони;
6. з тієї ж причини не варто брати з собою собак ;
7. після себе не залишати ніякого сміття .
8. з стежки не можна виносити ніякі сувеніри природи: красиві камені, цікаві корчі і т.п., з стежки можна " виносити " тільки знання, враження і фотознімки ;
9. в зоні стежки категорично заборонена будь-яке полювання;
Особливості створення навчальної екологічної стежки
Навчальна екологічна стежка розрахована на три категорії відвідувачів :
- педагогів і вихователів;
- дітей старших груп;
- інших громадян.
1 етап формування екологічної стежки
Формування ініціативної команди вчителів, які організовують роботу, і найбільш активних хлопців, здатних запалити ентузіазмом інших. У кінцевому рахунку екостежок повинна стати справою всієї школи
2 етап формування екологічної стежки
Ініціативна команда ділиться робочі групи: пошуковики, організатори, виробники, художники-оформлювачі, екскурсоводи.
Таким чином, кожен педагог і кожна дитина знайде застосування для своїх навчальних, наукових, виховних та творчих здібностей .
Приблизний зміст роботи груп по створенню навчальної екологічної стежки
пошуковики
у складі 5-6 осіб, любителів і знавців, займаються дослідженням місцевості, прокладкою рекомендованого маршруту, складанням його картосхеми, виявленням екскурсійних об'єктів, оглядових точок і місць відпочинку, розробкою варіантів обладнання маршруту
організатори
проводять конкурси на кращі призи, гасло, дорожній знак, на кращий науковий або художній текст відповідно до переліку об'єктів стежки, складеним першою групою
виготовлювачі
роблять стенди, дорожні знаки, інформаційні дошки відповідно до отриманих ескізів
художники-оформлювачі
отримуючи дошки, стенди, знаки від третьої групи, оформляють, виконують малюнки, пишуть тексти
екскурсоводи
підготовляються з числа вчителів біології, географії, екології, історії, краєзнавства, старших учнів - членів екологічного загону з першої групи, термін роботи якої нетривалий
Проведення екскурсії по екологічній стежці - це результат переробки великого матеріалу з вивчення стану місцевої природи, результати особистої участі учнів в охороні природних багатств рідного краю, результат дослідницької діяльності учнів.
У підсумку роботи оформляють паспорт на екологічну стежку, який містить такі положення:
1. Місцезнаходження, транспортна доступність
2. Значення стежки (спеціалізація якщо є)
3. Напрямок маршруту (орієнтири на місцевості, відстані, загальна протяжність) .
4. Кількість точок (зупинок) на стежці їх назви
5. Час проходження екскурсійного маршруту
6. Обмеження за кількістю екскурсантів
7. Складність , вікові рамки груп
8. Необхідні заходи з догляду та облаштування.
9. Досліджувані природні об'єкти.
10. Відповідальний за охорону стежки.
11. Час створення стежки.
12. Правила поведінки на екологічній стежці
13. Необхідне обладнання (письмове приладдя, біноклі , Гербарні папки.)
14. Особливості одягу (взуття, кепки, рукавички?)
15. Чи необхідний запас води і сухий пайок ?
Підготував: методист ЦЕНТУМ
І.Н. Жалоба