Робота керівника гуртка з батьками

    Працюючи з дітьми по темі «Екологічне виховання», педагог вчить кожну дитину любити й берегти навколишній світ Але без допомоги й підтримки батьків досягти цієї мети неможливо. Тільки опираючись на сім'ю, тільки спільними зусиллями можна вирішити основне завдання — виховати людину з великої літери, людину екологічно грамотну, котра буде жити в XXI столітті.

    Тому одним із напрямків моєї роботи стало налагодження контактів, взаємодії з батьками, та як наслідок – цілеспрямоване керівництво діяльністю сім’ї з екологічного виховання дітей.

    Велике місто дає людині багато можливостей для всебічного розвитку: відвідування театрів, вернісажів, галерей. Але діти позбавлені найприроднішого – спілкування з природою. Тисячі запитань: про трави і квіти, про пташині гнізда, про жуків, про гриби, якими так пахне у лісі… Про все хочеться дізнатись. І дорослий повинен відповісти на всі ці запитання. В оточенні природи душа дорослої людини відпочиває від звичного міського тиску і відкривається назустріч дітям. Вона чекає цих нескінченних «Що?» і «Чому?» А тому приємно буває спостерігати, коли старша дитина, засвоївши все, що їй розповіли, пояснює теж саме малюкам. Відома істина: почав вчити когось, і сам осягаєш глибше.

    Перш ніж розпочати роботу з батьками, роблю аналіз того, з ким передує співпраця (освітній рівень батьків, психологічний стан сім'ї, її мікроклімат).

Нагадую дорослим, що їхня поведінка в природі є наочним зразком поведінки для дітей, що сім’ї належить дуже важливе місце у вихованні в дітей почуття відповідальності, турботи про завтрашній день нашої планети.

    Зміст роботи з батьками має декілька напрямків: екологічна просвіта батьків, навчання педагогічно грамотній організації сімейних прогулянок і екскурсій на природі, нескладні досліди разом з дітьми на особистих присадибних ділянках, педагогічний вплив на батьків через дітей.

Пам’ятка для батьків з екологічного виховання

1. Природа – не лише джерело здоров’я і радості. Вона – найбільший друг, неоціненне багатство.

2. Навчіться бачити красу природи і розкривайте її дітям.

3. Візьміть за правило: жодного дня без замилування природними явищами.

4. Якомога більше бувайте на лоні природи.

5. Любіть своє природне довкілля, бережіть його.

6. Нехай ваша рука ніколи не підніметься щоб знищити красу. 

7. Хай милосердним буде ваше серце до братів менших.

8. Будьте добрими прикладом для дітей. Навчившись милуватися, любити і берегти природне довкілля, ваша дитина буде милосердною, доброю, співчутливою до всіх і до всього.

Педагогічні ситуації для батьків

І. Поки мама розмовляла зі знайомою,  син зірвав на клумбі квіти. Мати сварить його. Малюк плаче.

Запитання для батьків

1. Проаналізуйте поведінку дитини і матері: чи відповідає реакція матері вчинку дитини.?

2. Чи дійсно вчинок дитини був упередженим? Обґрунтуйте свою думку. Якими могли бути причини вищевказаного вчинку ї дитини.

ІІ. Весна заполонила все подвір’я сонцем, світлом! Подвір’я схоже на мурашок – стільки людей. Мешканці приводять до порядку територію біля свого будинку.

Працюють лише дорослі.

- Який з нього працівник? Він і лопату ще тримати не вміє! – Говорить батько  хлопчика.

А ось тато  хлопчика доручив сину підносити кілочки, потримати шнур. Його друзі очищують грунт від каміння.

Запитання для батьків.

1. В чому полягає виховне значення праці дітей для інших?

2. Чи залучаєте ви дитину до участі у суспільно-корисній праці?

ІІІ. Розповідь  хлопчика:

- Коли ми переїхали до нового будинку, бабуся подарувала мені котика. Він у нас пожив-пожив, а потім мама вигнала його з дому і великі хлопчики його вбили. Я його поховав біля муру. Мама сказала мені: «Не плач. Я куплю тобі шаблю і гвинтівку».

Запитання для батьків.

1. Дайте оцінку вчинку матері.

2. Які негативні риси характеру можуть проявитись у дитини під впливом таких вчинків дорослих?

3. У чому пізнавальне і виховне значення спілкування дітей з тваринами?

4. Яких тварин можна тримати вдома?

IV. Якось вихователька попросила дітей розповісти, як вони допомагають батькам у вихідні дні. Діти розповіли багато цікавого, а Михайлик сидів і мовчав.

На запитання виховательки, як він допомагав вдома батькам, хлопчик відповів:

- Я хотів допомогти мамі полити квіти на балконі, а тато сказав: «Не твоє  це діло. В жіночі справи не лізь».

Запитання для батьків

1. Як ви розумієте заяву батька?

2. Якої шкоди справ вихованню синів задають подібні заяви батьків?

V.  Мати вранці проводжає сина у дитячий садок. Закінчився дощ і виглянуло сонечко.

- Поглянь-но у калюжу. Що ти бачиш? – звертається вона до хлопчика.

- Сонечко ! – відгукується він.

- А який віршик про сонечко ти знаєш?

Дитина пригадує і декламує маленький віршик.

- Який гарний ранок! До чого прекрасні віти квітучої вишні.

Запитання для батьків

1. Чи може у дитини само по собі виникнути естетичне сприйняття?

2. З якою метою мати постійно звертає увагу сина на красу природи, довкілля?

3. Як би ви використали прогулянку для пробудження у дитини естетичних почуттів, вміння бачити і розуміти красиве?

V. Якось під час осінньої прогулянки мама з  сином і його друзями натрапили на галявинку, навкруги якої росли молоді сосни. Але найдивовижнішою була посеред галявини самотньою береза з білосніжним стовбуром.

- Точно, як у тій пісні: «А в полі береза стояла».

Взимку вони знову навідалися на ту ж саму галявину. Дуже цікаво було дізнатися, що сталося з самотньою берізкою. Срібний стовбур і гілочки такі тоненькі, наче вправний художник вивів їх кінчиком пензля на білому стовбурі.

Милуються красою дерева здалека: не підійти до берізки, снігу по пояс!

Навесні мати з сином і його друзями знову біля своєї берізки. Вона все та ж, а виглядає зовсім інакшою. Діти це підмічають:

- Тепер вона зовсім не сумна. Наче в мережевому наряді.

Запитання для батьків

1. У чому виховне значення таких прогулянок?

2. Чи використовуєте ви найближче природне оточення для формування у дитини любові до природи, рідного краю?

3. Як ви це здійснюєте?